Woordjes leren met Wozzol

Woordjes stampen is vervelend maar onlosmakelijk verbonden met het leren van een taal.”

Gelukkig is het bovenstaande niet waar!

Het woordjes leren gedeelte is verplaatst naar www.wozzol.nl

Woordjes die gestampt zijn vergeet je weer snel. Je kunt ze tijdens het proefwerk nog net herinneren maar daarna vergeet je ze en was het leren ervan eigenlijk verspilde moeite. Het is daarom van belang om nieuwe woordjes op het juiste moment weer te herinneren zodat de herinnering van die woordjes in je hersenen als belangrijk wordt gezien en als iets dat de moeite waard is om te onthouden. Vroeger was dit heel lastig om te doen maar nu is het met behulp van de computer en internet een stuk makkelijker geworden. Nu kan je door elke dag 6 minuten te leren jaarlijks 1500 woorden onthouden. 1
Daarnaast is er nog een bijkomstig voordeel van deze manier van leren. Met de klassieke leermethodes is het leren eerst te moeilijk: de woorden zijn niet bekend en lastig om te onthouden. Na een tijdje leren zijn de woorden echter wel bekend en is het leren te makkelijk. Hierdoor is het leren vervelend of saai. Met het woordjes leren van leer met strips zijn het aantal nieuwe woordjes beperkt en kan je de te herhalen woordjes nog net herinneren. Zodoende is de moeilijkheid van het leren exact goed waardoor het leren niet vervelend of saai is maar uitdagend! 2

Het leren van woordjes op deze manier kan met leer met strips.
Maak een account aan en probeer het zelf

Op deze pagina zal ik een aantal sterke punten van woordjes leren met leer met strips uitleggen.

Gespreide herhaling

Gespreide herhaling is een manier van leren waarbij kennis wordt herhaald over een telkens langer wordend tijdsinterval. Elk woordje dat je leert moet je weer herhalen door hem actief te herinneren voordat je hem weer bent vergeten. De periode tussen de twee leer momenten moet echter zo lang mogelijk zijn. Met een langer tijdsinterval is het weer herinneren moeilijker waardoor je je hersenen stimuleert om het woordjes beter te onthouden. Daarnaast hoef je natuurlijk de woordjes minder vaak te herhalen wat ook weer tijdswinst is.. 3

Dit concept heeft een heel interessant kenmerk: Hoe langer je wacht met het woordje opnieuw voor jezelf te herhalen (door het woordje te herinneren), hoe beter je het woordje leert. Echter, als je te lang wacht ben je het woordje vergeten en kan je je het niet meer herinneren. Omdat je het woordje niet meer uit je geheugen kan ophalen mis je een groot leer effect. Ga je echter “stampen” en je herhaalt het woordje heel vaak achter elkaar, dan heeft dit ook geen extra leer effect. Het interval tussen de herhalingen van het woordje moet dus niet te kort en niet te lang zijn voor een optimaal leereffect.

Context zinnen

Geïsoleerde kennis is heel moeilijk om te onthouden. Alle kennis moet context hebben. Er moeten associaties gemaakt kunnen worden. Bij het leren van woordjes mist deze context vaak omdat je je richt op je doel: het onthouden van de woordjes. Bij het woordjes leren met leer met strips kunnen alle woordjes in een zin staan. Bij elk woordje kan je een eigen context zin toevoegen of een bestaande uitkiezen. Bij het aanmaken van nieuwe woordenlijsten worden er waar mogelijk automatisch zinnen aan de woordjes gekoppeld.
Op deze manier heb je bij elk woordje een context waardoor het makkelijker te onthouden is. Ook kan een woordje in verschillende contexten worden geleerd door de context te veranderen.

Gamification

Gamification is meer dan alleen een buzzwoord. Zonder dat er iets concreets tegenover staat worden er miljarden uren per week besteed aan het spelen van games. Dit doet men omdat deze games zo zijn ontwikkeld dat je meer wilt spelen en beter wilt worden. Niet omdat men er geld voor kreeg of omdat het moest maar omdat het leuk is om iets te maken en om ergens goed in te worden. Games zijn hier zelfs zo goed in dat er in moderne games 'anti-verslaving' elementen zijn ingebouwd. Als je een spel meer dan 20 uur per week speelt gaat hij over in een speciale saaie modus zodat je stopt met spelen: preventie tegen verslaving! 4

Op deze manier kan het leren van een taal ook aangrijpend zijn. Je wordt ergens goed in en je wilt er nog beter in worden. Leer met strips gebruikt de concepten uit de gaming wereld om het woordjes leren leuker en uitdagender te maken. Zo kan je bijvoorbeeld altijd goed zien hoe het met je voortgang gaat. Tijdens het leren kan dit met een voortgangsbalk van de leersessie. Hoeveel en hoe goed je verder de woordjes hebt geleerd valt af te lezen in de voortgangsgrafiek. Hiernaast wordt er aan een aantal concepten gewerkt, zo komen er bijvoorbeeld missies waarbij je wordt uitgedaagd om goed en regelmatig te leren.

Extra's voor de leraar

De leraar heeft het altijd druk. Daarom willen wij de leraar werk besparen en gelijk de mogelijkheid geven om zijn/haar werk extra goed te doen. Bij leer met strips kan de leraar de voortgang van het leerproces van de leerlingen nauwgezet volgen. Een woordenlijsten opgeven kan je doen door een druk op de knop.

Nieuw doel: het leren van de taal.

Bij het toetsen van woordenkennis op de klassieke manier wordt de kennis op beperkte momenten getoetst. Het effect is dat de leerlingen er voor zorgen dat ze op de toetsmomenten de woorden kennen: de woordjes worden de dag van tevoren geleerd en de kennis zakt snel weer weg.
Dit kan nu anders. De leraar kan zeggen: jullie moeten aan het eind van het schooljaar 1500 woorden kennen die je dan zo goed kent dat drie maanden later nog tenminste 80% van die woordjes bekend is. Hoe goed zo'n doel wordt behaald is te vinden in een overzicht van de leraar op leer met strips. Zodoende kan de leraar afhankelijk van hoe goed dit doel wordt behaald cijfers geven. Eerder in het jaar kunnen cijfers worden gegeven afhankelijk van hoe goed het halen van dit doel dichterbij komt.

Voetnoten

1) Hier ga ik uit van een acquisition rate van 250 woorden per minuut per jaar. Dat lijkt mij een redelijke schatting gebaseerd op het onderzoek van Piotr Wozniak naar het SuperMemo programma. Het door mij gebruikte algortime is gebaseerd op het algoritme van dit programma. Eigen onderzoek moet nog gedaan worden.
2) Hedderik van Rijn heeft onderzoek gedaan naar een implementatie van het algoritme van gespreide herhaling. Één van zijn ontdekkingen was dat leerlingen het woordjes leren uitdagend gingen vinden in plaats van vervelend omdat het woordjes leren niet meer te makkelijk of te moeilijk was. Lees hier meer.
3) Het effect van gespreide herhaling (spacing effect) is ontdekt door Hermann Ebbinghaus in 1885. Hier is door Paul Pimsleur in 1967 een kaartenbak systeem van gemaakt. Hoe met de computer efficiënt van dit effect gebruik te maken is onderzocht door Piotr Wozniak.
4) Je kan meer lezen over gamification in het boek Beter dan echt van Jane McGonigal.

Het woordjes leren is verplaatst naar www.wozzol.nl